Teknisk analys OMXS30: För en vecka sedan skrev jag: ”Den långsiktiga trenden är fortfarande stigande, men på kort sikt är jag neutral till svagt negativ. För att sentimentet ska stärkas igen vill jag se att köparna återtar EMA-8 och etablerar indexet över 3185, medan 3000-nivån fortsatt är den viktiga vattendelaren.”
Den gångna veckan inleddes med ett negativt gap men när stödområdet vid vattendelaren kring 3000 närmade sig visade köparna att de inte är uträknade. Redan under måndagen utvecklades en bullish piercing line och det triggade en positiv veckoutveckling. Totalt steg OMXS30 med hela 3,6 procent den gångna veckan vilket innebär att årets uppgång nu skrivs till 9,1 procent. I veckografen resulterade det i en kraftfull bullish engulfing och en fyrticksformation.
Den långsiktiga trenden, som jag bland annat definierar via lutningen på MA-200 är fortfarande uppåtriktad med priset noteras klart över den stigande primärtrenden. Den 25/8 effektuerades ett gyllene kors, det första sedan början av februari och det är fortfarande i spel. Trendfasindikatorn tog sig i fredags upp i zonen där vi rekommenderas att agera med positiva trendföljande strategier.
Volymen har hela veckan, bortsett från i tisdags och torsdags noterats under snittet, vilket inte är det man vill se när ett nytt positivt trendben inleds. Vi ska dock ta en viss hänsyn till att det är pingstvecka, då volymen historiskt varit lägre än snittet. Volymbalansen slog i fredags över till att åter vara positiv.
SMACD effektuerade i torsdags en köpsignal i nollzonen vilket jag tolkar som en mycket positiv pusselbit. Senast vi bjöds på en köpsignal i nollzonen var den 26 november.
Andelen aktier på OMXSPI som steg igår uppgick till 58 procent. Just nu är det 48 procent av aktierna på large cap som noteras över MA-200. Isen tolkar jag som tjock om bredden överstiger 60, bräcklig mellan 50 och 60, men tunn om det är mindre än 50 procent av aktierna som noteras under MA-200.
Bredden mellan Bollingerbanden noteras inför dagen till 4,7 procent vilket är lägre än snittet vid 6,3 procent och den lägsta vollan sedan början av mars.
På ovansidan möter närmast 3175-3185 följt av området kring den senaste ATH-noteringen vid 3230 samt 3250.
På nedsidan möter närmast 3130-3125 följt av zonen mellan 3110-3090 och 3065 samt 3035-3030.
På lång sikt är jag positiv.
På medellång sikt (veckor till månader) är jag neutral till svagt positiv.
På kort sikt (dagar till veckor) är jag neutral till svagt positiv.
Sammanfattning: Den som klev in i veckan med de pessimistiska glasögonen fick snabbt putsa bågarna. Efter ett inledande negativt gap ner mot mot den kritiska vattendelaren vid 3000-nivån visade köparna med all önskvärd tydlighet att de vägrar ge upp utan strid. Redan under måndagen effektuerades en bullish piercing line i dagsgrafen, vilket tände stubinen till en kraftfull uppgångsvecka. Totalt steg OMXS30 med hela 3,6 procent under veckan, vilket skruvar upp årets totala uppgång till 9,1 procent. Tittar vi i veckografen har de senaste fyra veckornas sura kräftgång raderats ut av en kraftfull bullish engulfing och en fyrticksformation.
Den långa trenden rullar på helt enligt ritningarna. Det långa 200-dagars medelvärdet lutar stadigt uppåt, primärtrenden är intakt och nu har trendfasindikatorn åter tagit sig upp i zonen där vi rekommenderas att handla med positiva, trendföljande strategier. Tyvärr har vi inte riktigt volymen med oss den senaste veckan. Det positiva är dock att volymbalansen slog om och återigen lyser grönt.
Det jag nästan gillar mest den senaste veckan är att SMACD effektuerade en köpsignal i nollzonen! Det är en teknisk signal med bra edge som vi inte sett sedan den 26 november. Bollingerbanden har dragit ihop sig till 4,5 procent – den lägsta volatilitetsnoteringen sedan början av mars – vilket betyder att marknaden har laddat batterierna för expansion. Men allt är inte guld och gröna skogar. Isens tjocklek är fortfarande förrädiskt tunn. Endast 48 procent av aktierna på Large Cap orkar hålla sig över sitt MA-200, vilket innebär att uppgången bärs upp av ett fåtal tunga drakar.
I den positiva vågskålen placerar jag bullish engulfing-formationen i veckografen, att indexet handlas över samtliga viktiga medelvärden, en nystartad positiv trendfas samt den rykande färska köpsignalen i SMACD.
I den negativa vågskålen måste jag upprepa den fortsatt tunna isen och de lägre topparna efter den senaste ATH-noteringen.
Slutsats: Jag navigerar vidare norrut och har skruvat upp min syn från neutral till svagt positiv på kort och medellång sikt. Köparna har åter tagit över taktpinnen. På ovansidan möter nu först motståndsområdet vid 3175–3185. Kan köparna ta upp indexet över det motståndet ställs siktet in mot den senaste ATH-noteringen vid 3230 och därefter 3250 samt zonen kring 3300. Skulle indexet vända ner innan 3185 tas ut och punktera standard line är det angeläget att inte vattendelaren kring 3000 punkteras då det riskerar att trigga ett säljtryck som kan bli onödigt utmanande.
Motstånd: 3175-3185 / 3230 / 3250
Stöd: 3130-3125 / 3110-3090 / 3065 / 3035-3030
– Cykelindikatorn noteras inför dagen kring 89+.
– Next Week Forecast indikerar chansen för uppgång den kommande veckan till 57 procent.